Książki fotograficzne
Michael Freeman - Fotografia Studyjna
Studio do celów specjalnych




Jednak fotografowanie w studiu pewnych obiektów wymaga nadzwyczajnych zabiegów zarówno od strony nazwijmy to roboczej, jak i administracyjnej. Jeśli więc właśnie tymi obiektami będzie się głównie zajmował fotograf, powinno to znaleźć odbicie w układzie studia. Nawet do fotografowania martwej natury, a także do sporządzania bardzo specyficznych portretów może być potrzebne specjalne ustawienie studia.
Fotografowanie potraw
Fotografowanie potraw - odmiana fotografii martwej natury wymaga istnienia specjalnego zaplecza umożliwiającego przygotowanie posiłków. Większość potraw, z wyjątkiem zimnych dań i surowców, trzeba przed podaniem ugotować. W pomieszczeniu studyjnym niezbędny jest więc piecyk kuchenny, bieżąca woda i zabezpieczenie przeciwpożarowe. Ciepło i opary powstające zazwyczaj pode/ugotowania są szkodliwe dla wyposażenia fotograficznego. Najlepiej byłoby więc mieć oddzielną kuchnię. Na ogół uwagi dotyczące fotografowania martwej natury odnoszą się równie dobrze do fotografii potraw. Zazwyczaj będzie więc potrzebny podobnie jak do zdjęć martwej natury duplikat fotografowanego dania. Dobrze zatem mieć do dyspozycji dwa palniki kuchenne. Do zdjęć przedstawiających samo gotowanie, na planie zdjęciowym jest wskazany oddzielny palnik. Ze względu na szybkość regulacji palniki gazowe są zazwyczaj lepsze niż kuchenki elektryczne. Z zabiegami kulinarnymi wiąże się niebezpieczeństwo pożaru, więc stosowany sprzęt musi spełniać przepisy przeciwpożarowe.
Fotografowanie samochodów
Jak szczegółowo omówiono na s. 228-229, ze względu na odbijanie światła od powierzchni lakierów i znaczny rozmiar większości pojazdów, w studiu musi być zastosowane oświetlenie o dużej wydajności, a powierzchnia otaczająca obiekt powinna być jednorodna. Konstrukcja studia, koszt inwestycji, a nawet koszty wynajmu tak dużej powierzchni powodują, że studio do fotografowania samochodów jest szczytem wyspecjalizowania. Łatwo to widać na rysunku. Tylko nieliczni fotografowie mogą sobie pozwolić na takie studio.
Do fotografowania samochodów jest potrzebne źródło prądu o dużej mocy, zdolne do zasilenia źródeł światła o mocy co najmniej 50000 watów. Ponieważ fotografie pojazdów są zazwyczaj zdjęciami statycznymi, a mimo to wymagającymi silnego oświetlenia, będzie wygodniej i taniej korzystać z lamp żarowych i stosować długie czasy naświetlenia niż używać równoważnego oświetlenia błyskowego. Ważny jest dostęp do studia; ponieważ samochodami trzeba wjeżdżać do środka najwygodniejsze są studia położone na parterze.
Fotografowanie wnętrz
Często łatwiej zbudować specjalnie zaprojektowany pokój niż znaleźć go w rzeczywistości. Oprócz tego, że można w ten sposób ściśle spełnić najdrobniejsze życzenia scenografa, wnętrze zbudowane w dużym studiu ma tę przewagę, że łatwo w nim ustawić zarówno urządzenia oświetlające, jak i kamerę. Takie wnętrze można pozbawić jednej lub dwóch ścian, by uzyskać szersze pole widzenia dla kamery albo usunąć w nim sufit, uzyskując górne oświetlenie. Zasadniczą sprawą jest wielkość pomieszczenia studyjnego, co powoduje, że często do tego celu są adaptowane stare magazyny i kościoły. Potrzebne są też: przestrzeń konstrukcyjna do budowania wnętrz i silne oświetlenie (z tych samych powodów co i w fotografii samochodów, światło żarowe jest wykorzystywane częściej niż błyskowe), jak również duże drzwi wejściowe i parking przed studiem.
Powrót do listy książek