Książki fotograficzne
WSTĘP
Co to jest pejzaż? Fotografia pejzażu obejmuje wszystko to co nas otacza. Może być to zdjęcie obejmujące "rozległy krajobraz", widok majestatycznie rozciągający się aż po odległy horyzont. Może to być też "ciasno skadrowany pejzaż" zdjęcie zrobione z bliskiej odległości na którym pierwszy plan znajduje się tuż przed obiektywem. Może to być nawet seria fotografii wielu drobnych detali które oglądane jako całość mogą tworzyć oba z tych rodzajów pejzażu. Pejzaż jest wszędzie wokół nas; żyjemy w stale zmieniającym się kalejdoskopie obrazów.
Dobra fotografia krajobrazu to coś więcej niż zwykły zapis na filmie miejsca które odwiedziłeś, gdyż powinna angażować twój własny punkt widzenia. Nie ma czegoś takiego jak zupełnie obiektywna fotografia pejzażu. Robienie zdjęcia musi być związane z serią świadomych decyzji z twojej strony, gdyż twój wybór będzie oddziaływał na postrzeganie zdjęcia przez innych. Wybierasz co dokładnie będziesz fotografował i jak dużą część tego tematu umieścisz w kadrze w rezultacie mówisz widzowi co jest ważne w danym obrazie przez ograniczenie tego co może on zobaczyć.
Często dzieje się tak, że nasze odczucia wzrokowe i to co zostaje zarejestrowane na filmie mają niewiele wspólnego. Tracimy przestrzenność i spontaniczność naszego odczucia. Obrazy są płaskie i mało ciekawe. Ogólnie mówiąc jest to problem techniczny. Dostrzeganie potencjalnego obrazu i rejestrowanie go w pełnej krasie na filmie są to dwie różne rzeczy. Zdarza się, że początkujący fotograf zaniedbuje kunszt techniczny swoich fotografii wierząc, że gdyby tylko mógł wybrać się w fantastyczne plenery, robiłby znakomite zdjęcia. Trudno się z tym zgodzić, po pobycie w egzotycznych sceneriach pozostaną jedynie wspomnienia jeżeli nie opanujesz strony technicznej robienia zdjęć. Tworzenie dobrych fotografii oznacza umiejętność posługiwania się narzędziami : obiektywami, filmami, światłem i ekspozycją. Doskonałość techniczna musi stać się drugą naturą, czymś tak automatycznym, że nie stwarza żadnych problemów, gdy musisz skupić się na stronie estetycznej.
Dobra fotografia łączy dwa sposoby interpretacji stałego napływu obrazów i odczuć: równoczesne filtrowanie materiału przez zmysły i logikę. Z jednej strony musisz być artystą zwracającym uwagę na intuicyjny i zagadkowy świat wewnętrznych wizji. Jeżeli nie przekażesz swoich osobistych odczuć co do oglądanych obrazów, twoje fotografie będą płytkie i bez charakteru. Z drugiej strony musisz być precyzyjnym rzemieślnikiem zdolnym do podejmowania świadomych decyzji co do wyboru obiektywu, przesłony, czasów naświetlania czy pozycji statywu. Kiedy sztuka i rzemiosło łączą się w fotografii rodzą się wyjątkowe zdjęcia, zdjęcia które wywierają nie tylko wizualny, ale również głęboko emocjonalny wpływ na widza. Patrząc na takie zdjęcia czujemy łagodne pustynne powietrze na twarzy, słyszymy huk wodospadu, czujemy chłód jesiennego poranka. Celem taj książki jest pomóc ci osiągnąć taki poziom artyzmu w twoich fotografiach krajobrazu przez wyjaśnienie jak w najbardziej kreatywny sposób używać narzędzi i technik które masz do swojej dyspozycji.
THE CASTLE,
Park Narodowy Capitol Reef, stan Utah. Nikon F4,
obiektyw Nikon 35mm, Fuji Velvia, Filtr Polaryzacyjny
Ten typ obrazu jest często określany jako "rozległy krajobraz" przedstawiający majestatyczny, pełny dramaturgii widok. Zawsze z wielką uwagą wybieram punkt widzenia, obiektyw, wysokość statywu i sposób kadrowania. Duże czarne głazy w prawym rogu (których wielkość została jeszcze bardziej uwydatniona przez obiektyw szerokokątny)prowadzą wzrok przez pokryte teksturą zbocze, brązowo - szare odcienie skał ku ostrym, pionowym liniom formacji skalnych na samej górze. Ująłem tylko niewielki fragment nieba, gdyż nie jest ono głównym motywem zdjęcia.
Powrót do listy książek
